Wees altijd de keuring van je bromfiets of motorfiets voor

Moet jouw bromfiets of motorfiets gekeurd worden, ben je van plan er een aan te schaffen of wil je deze juist verkopen? Dan is het verstandig om goed op de hoogte te zijn van de eisen die hieraan gesteld worden. Deze verschillen bovendien per bouwjaar en per type voertuig. Omdat je hier liever niet de fout mee in gaat en niet voor verrassingen wilt komen te staan, hebben we voor je op een rijtje gezet aan welke eisen jouw bromfiets of motorfiets moet voldoen.

De keuring van een bromfiets

Is jouw bromfiets van een bouwjaar vóór 01-01-1998?

  • De herkomst van je bromfiets moet aangetoond kunnen worden. Denk hierbij aan een verkoopakte, een handgeschreven briefje van de vorige eigenaar voldoet ook
  • Het bouwjaar moet kenbaar gemaakt kunnen worden, op kentekenpapieren, documentatie, internet of typeplaatjes
  • Je bent niet verplicht een typegoedkeuring te doen
  • Verder moet de bromfiets voldoen aan een aantal technische eisen:
    • Algemeen:
      • Het bezit van een fietsbel of claxon
      • Ketting en tandwielen mogen niet versleten zijn
      • Er mag geen benzine lekken
      • De bromfiets mag een maximaal vermogen hebben van 50cc
      • Het bezit van voetsteunen of trappers
      • Het bezit van een standaard (zowel bok- als zijstandaard zijn toegestaan)
    • Verlichting: koplamp, achterlicht en achter reflector zijn verplicht. Alle andere verlichting die aanwezig is, moet ook goed werken.
    • Remmen: Goed werkende remmen op beide wielen. Alle remonderdelen moeten een in goede staat zijn (kabels, remhendels, voeringen). Een schijfrem slang mag geen knikken of scheuren vertonen. Ook mag het niet lekken.
    • Snelheid: maximaal 45 km/u. (indien buitenlandse papieren aangeven dat de maximale constructiesnelheid 40 km/u is, dan mag het voertuig niet harder lopen dan 40 km/u.
    • Geluid: 96 Decibel
    • Banden: Rondom profiel mogen geen bulten of canvas zichtbaar zijn
    • Draaipunten: Er mag geen speling zitten op draaipunten als balhoofd, achterbrug, wielen.

Is de bromfiets van een bouwjaar ná 01-01-1998?

  • Een typegoedkeuring is verplicht óf er moeten buitenlandse originele registratiedocumenten zijn. Zoals een Betriebsbelaubnis.
  • Je moet voldoen aan de technische eisen van een bromfiets:
    • Algemeen:
      • Fietsbel óf claxon
      • Ketting en tandwielen niet versleten
      • Geen benzinelekkage
      • Maximaal 50 cc
      • Voetsteunen of trappers
      • Standaard (zowel bok- als zijstandaard zijn toegestaan)
    • Verlichting: koplamp, achterlicht en achter reflector zijn verplicht. Alle andere verlichting die aanwezig is, moet ook goed werken.
    • Remmen: Goed werkende remmen op beide wielen. Alle remonderdelen moeten een in goede staat zijn (kabels, remhendels, voeringen). Een schijfrem slang mag geen knikken of scheuren vertonen. Ook mag deze niet lekken.
    • Snelheid: maximaal 45 km/u. (indien buitenlandse papieren aangeven dat de maximale constructiesnelheid 40 km/u is, dan mag het voertuig niet harder lopen dan 40 km/u.
    • Geluid: 96 Decibel
    • Banden: Rondom profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
    • Draaipunten: Er mag geen speling zitten op draaipunten als balhoofd, achterbrug, wielen.

De keuring van een motorfiets

Is de motorfiets van een bouwjaar vóór 01-01-1998?

Een typegoedkeuring is niet verplicht. Wel moet je voldoen aan onderstaande permanente eisen:

  • Het bouwjaar moet getoond kunnen worden aan de hand van documentatie, internet, typeplaatje of andere documenten.
  • De herkomst (hoe je aan de Zundapp komt) moet getoond kunnen worden. Een geschreven blaadje met handtekening van de vorige eigenaar is voldoende, ook al is de Zundapp al in het bezit geweest van 20 eigenaren.
  • De technische eisen zijn:
    • Algemeen:
      • Claxon
      • geen speling of slijtage op draaiende delen
      • geen benzinelekkage
      • remlicht (alleen vanaf 1976)
      • snelheidsmeter verlicht (alleen vanaf 1976)
      • Spiegel (alleen vanaf 1976)
    • Verlichting: dimlicht (met goed lichtbeeld), groot licht, achterlicht, achter reflector en kentekenplaatverlichting
    • Banden: goedgekeurde banden tot minimaal 120 km/u, minimaal 1 millimeter profiel en geen zichtbare bulten of canvas
    • Remmen: goed werkende remmen zijn verplicht. Een hydraulische rem (remschijf) mag niet lekken of scheuren en/ of breuken vertonen. Alle remonderdelen dienen in een goede staat te zijn, zonder scheuren of gebroken onderdelen.

Is de motorfiets van een bouwjaar ná 01-01-1998?

Dan is een typegoedkeuring verplicht, óf andere buitenlandse documenten moeten aantonen dat het om een motorfiets gaat. Als dit voertuig in het buitenland geregistreerd is geweest (zoals bij het TUV in Duitsland), dan moéten deze papieren kunnen worden aangetoond, ongeacht het bouwjaar. Je moet voldoen aan de volgende permanente eisen:

  • Het bouwjaar moet getoond kunnen worden aan de hand van originele documenten.
  • De technische eisen zijn:
    • Algemeen:
      • Claxon
      • geen speling of slijtage op draaiende delen
      • geen benzinelekkage
      • remlicht (alleen vanaf 1976)
      • snelheidsmeter verlicht (alleen vanaf 1976)
      • Spiegel (alleen vanaf 1976)
    • Verlichting: dimlicht (met goed lichtbeeld), groot licht, achterlicht, achter reflector, kentekenplaatverlichting
    • Banden: goedgekeurde banden tot minimaal 120 km/u, minimaal 1 millimeter profiel en geen bulten of canvas zichtbaar
    • Remmen: goed werkende remmen zijn verplicht. Een hydraulische rem (remschijf) mag niet lekken en mag geen scheuren of breuken vertonen. Alle remonderdelen dienen in een goede staat te zijn, zonder scheuren of gebroken onderdelen.

Waar op te letten bij het kenteken van motorfietsen?

Als het voertuig een (motorfiets-)kenteken krijgt, wordt er gekeken naar het bouwjaar. Hier zit onderscheid in:

  • Bouwjaar tot en met 31-12-1972: blauw kenteken, NM-00-00.
  • Bouwjaar ná 31-12-1972 tot 31-12-1978 blauw en geel kenteken, 00-YD-00
  • Bouwjaar na 31-12-1978 tot nu geel kenteken

Disclaimer

Uit bovengenoemde informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Bij vragen: bel het RDW!

Wees dus altijd goed voorbereid op een keuring en weet wat je kunt verwachten. Vragen? Neem contact op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *