Bromfietsen en scooters zijn niet meer weg te denken in de hedendaagse maatschappij. Deze gemotoriseerde tweewielers zijn ideale vervoermiddelen om snel korte afstanden af te leggen. Ze verbruiken weinig brandstof en je hoeft er geen parkeergeld voor te betalen. Dat maakt brommers en scooters mateloos populair. Maar hoe kwam dat zo?
Vroeger was het hebben van een bromfiets een grote luxe. Alles wat rijdt op wielen en vooruit komt met een motor, is niet altijd vanzelfsprekend geweest.

Fietsen zonder trappen
In 1946 verschenen de eerste bromfietsen op de weg. ‘Fietsen zonder trappen’ werd snel de nieuwe rage, waarop tal van maatregelen werd getroffen. Wel een helm op, toch weer geen helm op, certificaten, geen andere mensen achterop, enzovoorts. Alles om deze scheurmonsters in toom te houden.

De scheurmonsters van de maatschappij
Desondanks bestaan er in de gevestigde orde altijd raaskallen die net een tandje harder willen, legaal of niet. Speciale snelle cilinders en grote carburateurs zijn op de markt verkrijgbaar, specifiek voor de racerij. Wel is het gebruik van deze onderdelen niet toegestaan op de openbare weg.

De laatste ontwikkelingen voor brommers en scooters
Zoals er altijd al veel regels zijn geweest voor het gebruik van snorfietsen, bromfietsen en scooters, zo is er pas geleden weer een nieuwe regel in het leven geroepen. Al jaren geleden is verplicht geworden dat bromfietsen de rijbaan op moeten. Ditzelfde geldt per 8 april voor snorfietsers, waarbij Amsterdam de aftrap hiervan doet. Ook wordt de helmplicht ingevoerd.